2012-01-20

Säkerhetsstigbygel

Igår när jag satt och red Bella kom jag även fram till att man skämmer bort sig själv bra mycket alltså. På Linns extrasadel har hon ett par klassiska säkerhetsstigbyglar som på bilden nedan.



Har ni tänkt på hur stigbygeln utvecklats med åren för att ge ryttaren så bra förutsättningar som möjligt? För det första är denna stigbygeln väldigt obalanserad, som ni ser på bilden. Den väger ju knappt något där enbart gummibandet sitter liksom.. Sedan är själva stigbygelplattan relativt smal, vilket gör att du inte har lika mycket yta att stå i.

På min sadel har jag ett par Sprenger Bow Balance.



Det är en relativt tung stigbygel med bred platta. Stigbygeln är utformad så den ger svikt i fot och knä. Jag stormtrivs i mina stigbyglar!

Att sedan hoppa upp i relativt basic sadel, inte mycket till knästöd osv gör att man plötsligt känner sig väldigt obalanserad. Jag har helt klart skämt bort mig själv med att enbart rida i bra sadlar, bra med knästöd och en "close contact" känsla! Frågan är om man tappar mycket av sin naturliga balans pga detta? Sedan ska man ju inte glömma att stigbygeln överst ligger på dryga 200:- medans den undre ligger på 1600:-. Det är alltså dessutom 1400:- i prisskillnad, på ett par stigbyglar... :P

Postat i Allmänt | Comment (1) kommentarer Trackbacks ()

Share |

1 personer har kommenterat Säkerhetsstigbygel

  1. Fia
    19:41:38 den 2012-01-20
    Hej, Vad rider du i för sadel? Har grevlunda fortfarande Butet? Funderar på det här med knästöd, menar du som stora klossar eller mer avskalat, close contact? Själv får jag lite panik av att sitta fast med för mycket runt /under knäna.. tänker oxå att det borde vara enklare att kunna rida i olika sadlar om man själv har en sadel där man måste hålla sin egen balans. Fin blogg!

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar: