2012-01-20

Ringorm

Yes, ni har läst alldeles rätt. Lika bra att skriva av sig så allt kommer från mig direkt istället. Känns bättre för alla parter då.

I måndags upptäckte jag en lite fläck på Ambers bog. En fläck med lite skorv och tappad päls. Tänkte inte speciellt mycket på detta då hon är otroligt känslig i huden. Hon har tex alltid skorv i sadelstaden samt på senorna om hon inte hålls väldigt kortklippt så det är lätt att hålla rent. Kan inte ha kvar ett pälsparti under sadeln tex som ni kan se på bilden nedan.



Hon är också väldigt känslig för värme och kyla, så kan ibland vara svårt att hitta en bra balans i täcke nu när det varierar så fruktansvärt i temperatur från dag till dag!

I alla fall så var jag ju hos veterinären i tisdags, som också la märke till detta lilla utslag. Hon tyckte det såg ut att kunna vara ringorm eller svamp av något slag, men att det var i läkstadiet.

Väl hemma hann ryktet gå innan jag ens kommit till stallet dagen därpå. Amber hade ringorm!! Var det farligt? Smittsamt? osv. Folk var i stort sett rädda för lilla Amber.

Det blir lite fel när man inte får vara först om att berätta och förklara för folk. Nu har det istället blivit lite sura miner även från folk utanför stallet vilket är tråkigt. Detta var absolut inget jag tänkt smyga med, sån är inte jag. Skrapprov är taget och skickat på analys. Dock ville jag inte sprida infon utanför stallet förrän det är konstaterat vad det är. Självklart ska alla i stallet veta om det, ifall att liksom. Men är det inte ringorm är det rätt tråkigt att folk tror och fått det till sig på annat håll. Jag har ju liksom inte tillgång till ridhus utan får åka till ridhus i närheten. Självklart är det då förståeligt att man inte vill ha dit mig och min häst om hon bär på en smitta, även om det inte är luftburet utan en kontaktsmitta!

Men som sagt, det är inte konstaterat och hennes utslag är oförändrat sen i måndags. Inte blivit större eller fler och hon mår bättre än någonsin. Hon hålls lite isolerad från de andra hästarna med dubbelstaket i hagen osv. I boxarna når dom inte varandra ändå. Hon badas i Virkon S och utslaget baddas regelbundet för att torka ut det.

Lägger ut lite info nedan för er som inte är så insatta i vad ringorm är :)

Ringorm är en svampinfektion i huden som vanligtvis drabbar yngre hästar med sämre imunförsvar. Ringorm är smittsamt mellan hästar och även till oss människor. Det krävs direktkontakt eller kontakt mellan material och  hud. Noggrann hygien är därför mkt viktig samt att inte dela utrustning mm mellan hästarna. Ringorm smittar inte via luften utan är en kontaktsmitta. Att nya hår växer ut över de kala fläckarna brukar betyda att infektionen just där har lagt sig. Man bör dock tänka på att behandla hela hästen då svampen kan ligga vilande. Kommer nya kala fläckar så finns fortfarande aktiv infektion. I gynnsamma fall läker ringorm ut av sig själv med tiden, särskilt sommartid. Bästa behandling mot ringorm är upprepad lokalbehandling med Imaverol (licenspreparat) eller Virkon S.

Försökte även hitta en bild på Google på hur Ambers utslag ser ut ungefär, men hitta bara skräckexempel efter skräckexempel. Hennes är alltså bara ett och ser inte ut som på de bilderna jag såg. Ska ta en bild i stallet senare och visa :)

En liten detalj i det hela. Eller en rätt stor detalj skulle jag vilja säga, är att det förmodligen kommer från Grevlundagården...

När jag anlände till Lisen och Peder i december fick jag veta att dom nyss haft en svampinfektion i stallet innan jag kom, men att stallet var sanerat osv. Redan där tycker ju jag att detta kanske är något man informerar om INNAN man tar ner sin häst? I alla fall, dagarna går och det kommer ganska snart fram att det i stort sett slutsanerades samma vecka jag kom ner, nice.. Och att det var en kraftig svampinfektion dom inte fick stopp på. Men då ska man ju också tänka på att alla hästar använder i princip samma grejer. Schabrak, sadeljordar, bröstor, benskydd, täcken mm.. Tänkte i alla fall inte så mycket mer på detta då Amber inte visade några tecken där nere. Men när man tänker efter så blev Amber rätt förkyld det första hon blev när hon kom ner. Nedsatt imunförsvar vilket gör henne mer mottaglig för annan skit. Att sedan inkubationstiden är 2-4 veckor förklarar ju också varför utslaget skulle komma först nu.. Något man kan glädjas åt i all skit är i alla fall att skrapprov gjordes även där och att det inte var ringorm. Så förhoppningsvis visar Ambers skrapprov inte något alls, eller i värsta fall att det är svamp!

Vilken skitstart på 2012 det varit rent ut sagt. Min shoppingbudget inför Scandinavium är numera övertrasserad efter alla veterinärbesök, resor, prover osv. Och än är det ju inte över tydligen! Håll tummarna för att utslaget inte sprider sig. Framförallt inte till sadelstaden, för då kan jag ju i alla fall sätta igång henne som planerat! Förutom att hon får vänta med sin massage :/

Postat i Allmänt | Comment (1) kommentarer Trackbacks ()

Share |

1 personer har kommenterat Ringorm

  1. Linnea
    12:11:21 den 2012-01-20
    Säkert ingen fara :) håller tummarna för det. Valle fick regnskållor förra vintern som såg ut som ringorm, dock var dem utslagen flera stycken men ändå. Är ju ofta det kan vara något annat "mindre" allvarligt :)

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar: