2012-01-10

Förklaring.

Åh, ja hatar verkligen när man sitter och skriver ett långt inlägg, råkar komma åt nåt och vips så är allt borta. Detta hände igår, därav ingen uppdatering igår :(

För er som missat så har jag alltså lämnat Grevlundagården och är nu åter hemma i Lilla Edet, och Amber står på Eckerna gård igen :)

Många som undrat och fortfarande undrar varför, och kan svara kort och gott att som elev med en krasslig häst kände jag att det kostade mer än vad det smakade..

Jag hade ju som sagt en elevplats, alltså inget jobb. Jag fick 500:- i veckan och skulle få två träningar i veckan, varierat för Lisen och Peder. Men som ni kanske förstår så räcker dessa 2000:- i månaden inte så långt. Amber stod där gratis, men hon ska fortfarande vara försäkrad, hon ska skos, jag ska ha mat, mobil, bredband, bil, transport, bensin. Sen vill man ju såklart kunna tävla lite osv. Så för min del så kostade det ju att vara där nere, vilket jag visste om när jag åkte ner, men tyckte att det var värt det då man får se det som ren träning under en period :)

Men som ni har läst så har Amber inte varit hundra. Hon var hos Staffan Lidbäck innan ja åkte hem på julledighet en vecka. Därefter skulle jag börja sätta igång henne och efter ett par dagar så började bakdelen på Amber att ge sig. Efter ca 10-20 min så fick hon ett jättekonstigt rörelsemönster och höll på att tappa balansen mm. Vi misstänkte korsförlamning eller ev virus eller något..

Pga av detta så övervägde jag länge hur jag skulle göra. Stanna eller inte stanna? Men med arbetsdagar från 7,00 till allt mellan 17-19,00 och ett schema där du inte får göra något med din häst under "arbetstid", så insåg jag att detta skulle gå ut över Amber, och det var inte tanken med att jag skulle åka ner dit. Då var det vi som skulle vara i fokus :)

Om min häst står och är krasslig så vill ja kunna ta ut henne och promenera 10 min vid behov, pyssla om henne eller vad hon är i behov av. Så jag bestämde mig helt enkelt för att åka hem, och här är jag nu :)

Det känns väldigt blandat eftersom jag trivdes med jobbet hur bra som helst! Att jobba långa dagar gör mig absolut ingenting, och att rida Amber efter arbetstid var faktiskt inte jobbigt då hon fortfarande är den roligaste hästen att rida :) <3

Men det var sagt från början att vi skulle vara 2 hästskötare samt 3-4 elever. Under tiden jag var där var vi två elever plus att hästskötarna är ute mkt på tävlingar, vilket man får räkna med. Men att vara två eller fyra istället för sex, som jobbar, med lika mycket jobb, gör rätt stor skillnad.. Plus att träningen var lite sisådär. Lisen och Peder som tränare var helt toppen, känner jätteresultat bara på den korta tiden jag var där. Men i och med att Lisen och Peder är ute och reser en hel del, blev antalet träningar lite därefter också. Och nu drar ju säsongen igång på riktigt snart..

Är det någon som har frågor eller funderingar så är det bara att höra av sig :) Och jag kommer fortsätta blogga, dock kommer det handla om mig, min häst (hästar? ;)), träning, tävling osv på hemmaplan. Nytt bloggnamn kommer inom kort :)



Postat i Allmänt | Comment (6) kommentarer Trackbacks ()

Share |

6 personer har kommenterat Förklaring.

  1. Linn Skjetne
    18:02:16 den 2012-01-10
    Ni är bäst! Förstår varför du inte stannade med den lönen, de borde kunna räkna ut själv att det alrig skulle gå att ha häst på den lönen. Hoppas du tar upp jobbet med Bella nu :D puss
    www http://linnskjetne.blogg.se/
  1. Tjorven
    18:43:12 den 2012-01-10
    Har oxå haft plats där för länge sen! förstår dig, det känns inte som det är värt det i slutändan...

    Dock var vi betydligt mer elever men vi vart inte klara före 7 ändå. Kan ju dock bero på att majoriteten bara stod och rökte och själva kolla på mens man arbetade(!) så jag är sjukt imponerad att du klarade dig själv & va klar till 7!!

  1. Agge
    22:41:15 den 2012-01-10
    Klok som få är du. Det kommer naturligtsvis fler möjligheter, håller tummar och tår för att fina Amber blir bra igen.

    Och längtar efter din nya blogg;)
  1. Li
    22:54:15 den 2012-01-10
    En dum fråga kanske, men fick du rida andra hästar än din egna där? Fick du rida de på ''fri hand'' eller var det uppstyrt vad du skulle göra? Behövde du mocka och sånt där ''tråkigt'' ;) Hoppas det är okej att jag frågar, såg att de sökte elev och blev nyfiken, kommer nog inte söka :p
  1. Anna
    10:18:24 den 2012-01-11
    Vilka slavlöner... jag hade åkt hem oxå. Ens egna pålle och sig själv är ju ändå viktigast :)

  1. Emelie
    21:16:30 den 2012-01-14
    Hej! Tänkte svara på Li´s fråga. Yes, jag red även deras hästar där nere. Dagarna bestod av mockning, ridning, putsning, fodring, ja allt i stort sett :) Ridningen var delvis styrd, men inte lektion om man säger så, utan vi red själva. De som skulle trimmas red vi ju oftast samtidigt som Lisen o Peder. Kram

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar: