2012-02-08

Rådjursjävel

Planerade att ta en tur upp till ridklubben idag på eftermiddagen/kvällen för att få hoppat lite. Lastade Amber, sadlad och klar, och åkte bortåt. Ca 500 m från det att jag svängt ut på stora vägen från grusvägen vid stallet, så händer de. Ser ett litet rådjur hoppa upp framför bilen före mig. Den bromsar till och rådjuret skuttar glatt vidare över till andra sidan. Eftersom bilen innan bromsat, så var ju även jag beredd på detta, för mycket riktigt, rådjuret hade en kompanjon med sig som stod och väntade i diket.. Strax över nollgradigt och svinhalt tog inte bromsarna speciellt väl, speciellt inte med 2 ton släp liksom. Sen är de väl ingen hitt att lägga på en tvärnit med häst i släpet. Så ja hade inte så mycket till val, mer än att hoppas att hinna stanna eller att den lilla söta (läs det lilla helvetet) skulle stå kvar snällt och vänta tills i alla fall jag, med hästtransport passerat. Men icke, den hoppade glatt ut i vägen och rätt in i bilen. Under den korta stunden hann ja föreställa mig värsta senariot. Att typ transporten voltar o bilen blir skrot mm. Som ni hör har ja aldrig krockat med ett rådjur... I vilket fall hördes ett litet klonk, plus att Amber var minst sagt upprörd bak i transporten efter mina inbromsningsförsök. Fick i alla fall stannat intill kanten, letat upp knappen för varningsblinkersen (visste plösligt inte vart den satt) och började fippla med telefonen. Kändes som ja ringde typ hundra samtal innan nån svara. Bilarna svischade förbi utanför, va de ingen som fatta att lilla jag kört på ett rådjur? I vilket fall hörde jag någon knacka på rutan samtidigt som jag är på väg ut ur bilen. Ellinor från stallet och hennes gubbe Håkan hade legat bakom mig och sett allt. Han kunde även intyga att jag kört lugnt o fint! Håkan hade även dragit ner rådjursstackarn i diket, stendöd. För att gardera oss ringde vi jägarn i närheten, men han hänvisade mig bara till polisen. Så lite telefonkö och en anmälan om en viltolycka! Fick förklara lite fint att ja lånat morfars bil, för han fattade tydligen att det inte var Ralph som ringde ;) När detta var gjort kom jag äntligen upp till klubben med lilla Skrållan!

Blev lite gymnastikhoppning på volt osv. Hon skötte sig över förväntan då hon inte hoppat på drygt 8 veckor.. Det enda hon var lite upprörd över var att inte få springa så fort hon ville efter hindren ;) Känns dock som att 120 i Lidköping inte blir några bekymmer! :)

Lastade och begav oss hemåt igen. Mötte inga rådjur, puuh. Svängde in på grusvägen och rullade sista biten in mot stallet. Nääästan uppe på krönet får vi stopp. Bara slirar o kommer ingenstans, så det var bara att backa ner igen.. Inte min dag!!



Har iaf världens snällaste och bästa häst! Till helgen ska hon dessutom vara med på dressyrkurs, spännande?!



Postat i Allmänt | Comment (1) kommentarer Trackbacks ()

Share |

1 personer har kommenterat Rådjursjävel

  1. Linn
    11:00:45 den 2012-02-09
    Usch glad att det inte hände något mer med er! Ps. Amber är sååå himla söt i luvan, snygg med!
    www http://linnskjetne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar: