2011-12-26

Projekt.

Tänkte skriva lite om Ambers tid här hos mig. Har haft henne i snart 4,5 år, och tro de eller ej, men hon är fortfarande min bebis trots att hon blir åtta nästa år ;)

Det hela började under tiden jag hade Plutten. Köpte honom när jag var 15 år. Tråkigt nog så var han mer eller mindre under behandling hela tiden. När han behandlades för kotledsinflammation för tredje gången på 2 år, då började jag ledsna. I maj påbörjades behandlingen och han var inte bättre i juli.. Då beslutade vi (jag, mamma och pappa) att jag skulle köpa mig ett litet projekt att ha under tiden. Eftersom jag alltid har haft ett stort intresse för unghästar och även var vad plånboken kunde erbjuda, så fick det så bli. Vi kikade runt lite på nätet och jag la även ut en annons där jag sökte lovande unghäst. Fick faktiskt en hel del svar, de ena konstigare än de andra. Jösses vad mycket oseriösa människor det finns. Skrämmande.

Fick bland annat ett svar från en tjej som hade en 6-åring om jag minns rätt. Hyffsad stam men väldigt grön. Skadefri och snäll. Det var inte så långt att åka, så jag, mamma och Cissi gav oss iväg. Väl framme kliver vi ur bilen och går in i nåt som skulle föreställa ett stall. Halvrötet och har nog blåst ner vid de här laget.. I gången står i alla fall en brun, omusklad häst. Blickar lite över den och fastnar genast på en stor bulle på ena bakknät. Både jag och Cissi blev lite skeptiska och undrade vad det var. "Ja just de ja, hon fastnade i ett staket för ett tag sen och fick tråden virad runt benet. Det är inte röntgat eller nåt men det har läkt ihop fint". Jag skojar inte om ärrbildningen var som en tennisboll..

Redan här kände jag för att vända, men hon ville ju som sagt visa hästen. Så vi pallrade oss ut till rundkorallen, det var allt man kunde rida i tydligen. Hon va tydligen inte så sugen på att visa hästen då den vilat ett tag, så hon erbjöd mig att sitta upp först. Absolut?! Fick i alla fall sagt till henne att hon gärna fick longera den så vi kunde se den lite från marken. Skrittade på bra, travade ett steg o fatta galopp. Skena typ runt o hade sig. Sa ifrån att vi ville se den i trav då den inte såg riktigt fräsch ut. Mycket riktigt, den va så halt så den inte ens kunde trava. Slapp i alla fall sitta upp. Men seriöst, mailar man och påstår att detta är en lovande junior/young rider häst, frisk och skadefri? Haha, nog om de.

Senare hittade i alla fall pappa en annons på Blocket. Ett litet fuxssto efter Guido. Nära och bra, så vi åkte och kollade, och Amber blev det! Trots att hon stupade i ridhussanden under provridningen, haha :)

I Augusti stod hon hemma hos mig :)


Tanken var alltså från början att jag skulle ha Amber tills Plutten blev frisk. Tyvärr blev han aldrig det, och jag har inte sålt Amber heller. Hon såg inte mycket ut för världen, men jag såg något i denna lilla fröken :) Rätt skönt att kunna knäppa folk på näsan nu när hon bevisat att hon inte var någon medelmåtta. Folk som bara pratade illa om henne samt tvivlade på att jag verkligen skulle klara av en unghäst. Hon var snäll, jag hade kul, det värsta som kunde hända skulle väl ha varit att hon blev en skogsmulle? :)

Här tar tokfia sina första små skutt..

http://www.youtube.com/watch?v=27YwR1rwIs0&feature=youtube

Världens mest okomplicerade häst i mina ögon. Hennes svårighet är att det är väldigt mycket nerv. Och det ska kunna hanteras av både Amber själv samt piloten som sitter på..

Fortsättning får följa, för nu är klockan myyycket!

Postat i Allmänt | Comment (2) kommentarer Trackbacks ()

Share |

2 personer har kommenterat Projekt.

  1. emelie
    00:56:01 den 2011-12-27
    Vilken revanch! Fast är det någon jag trott på ska klara att forma en unghäst så är det du. du är tillräckligt tuff men otroligt ödmjuk och lyhörd :-) kram från en Emelie till en annan ;-)
  1. Emmy
    11:43:31 den 2011-12-27
    Så himla fiiiin!! Bra jobbat :) Det är väl hästfolk i ett nötskal!? Jag har tappat räkningen på att gånger folk sagt att Cess är dum i huvet och en jävla skithäst... :) Men jag älskar´na ändå ;)

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar: