2011-12-14

Gör ett nytt försök.

Satt som sagt sent igår kväll och skrev ett superlångt inlägg, klickade på fel knapp och allt var borta. Underbart!

Ledig idag och tänkte göra ett nytt försök.

Mina första tre dagar på Grevlundagården var hyffsat lugna då både Lisen och Peder var i Billdal och tävlade med åtta hästar. Samtidigt blir vi två man kort då både Malin och Anna (hästskötarna) är iväg :) Men kunde nog vara bra med en liten mjukstart, var en hel del att lära sig. Först på måndag fick jag alltså träffa Lisen och Peder. Supergoa och jordnära, känns toppen att vara här!

En dag här ser rutinmässigt väldigt lika ut, dock varierar tempot från dag till dag beroende på hur många vi är som jobbar samt hur många hästar som ska ridas osv. Vi som jobbar här nu är jag och Emma (elever), Anna (Lisens hästskötare), Malin (Peders hästskötare) samt Minge. Minge är lite av en alltiallo. Hjälper till med allt från mockning, kör in nya hösilage och halmbalar och allt annat lite större praktiskt. Just nu är vi alltså två man kort då två stycken jobbat klart och åkt hem sen jag kom. Så är ni sugna är det bara att söka. Dom annonserar efter elever och praktikanter :)

Klockan sju tänder vi upp i stallet och sätter igång. Då ska första omgången hästar ut i skrittmaskinen (hingstarna), det ska fodras hö och kraftfoder, mockas, halmas, fylla på vattenhinkar, sopas samt byta hästar i skritten innan det är frukost. Frukosten blir allt mellan 8.30 och 9.00 och den äter vi gemensamt i köket uppe i stallet. Där kan vi även organisera oss lite inför dagen :)

Vi har en stor whiteboardtavla med veckoschema mm för respektive häst. Här planerar Lisen och Peder dag för dag vad deras hästar ska göra. Vilka som ska gå i skritten, trimmas, hoppas, gå på tur, longeras, ut i hage, gå på bandet mm. Här skriver dom även upp vilka som ska rida vilka hästar. Här står även vad alla hästar har för utrustning och om det är nåt speciellt man bör tänka på. Vi är även tilldelade ett antal ansvarshästar var samt ansvarsområden i stallet. Jag ansvarar för Mona, Bronco, Centoo och Phersson samt skrittmaskinen, kök/toalett, sadellkammare och lilla stallet (lösdriften). Vi hjälps ju självklart åt med allt men jag har huvudansvaret för att hästarna får gjort de dom ska för dagen och är nattade samt att de andra är städat och gjort :) Nattad innebär kort och gott att man gör färdigt hästen för natten. Borsta manen, rykta, spola ben vid behov, kratsa hovarna samt fetta in hovarna och på med innetäckena. När detta är gjort signerar man på tavlan och då kan man släppa den hästen för dagen :) Så ska hästen alltså bara gå i skrittmaskin och trimmas så nattar man den direkt efter att man ridit, även om klockan bara är 10.00.

Efter frukost ska hästarna in från skritten och omgång tre ska ut. Det tar sin tid då vi kratsar hovarna i boxen samt plockar av innetäckena och hänger på boxen. Går bort till groomen och sätter på ett skrittäcke samt benskydd på de som ska ha de. När vi tar in blir det omvänd procedur samt spolning av benen.  Runt 9.00-9.30 brukar även Lisen och Peder dyka upp och sätta igång och rida. Malin och Anna rider sällan så det är alltså dem som sadlar upp hästarna i groomen till Lisen och Peder. Har vi tur hinner dom även med de hästar jag och Emma ska rida ;) Vanligtvis rider vi 2-4 hästar om dagen och målet är att alla hästar ska vara gjorda innan lunch!

Så kort och gott består hela förmiddagen av att rida för min del. Sadla upp, rida, natta, sadla upp nästa osv. Vid tolv ska det fodras kraftfoder. Detta brukar Malin och Anna fixa eftersom dom inte rider. Lunch för oss brukar det bli runt 13-14 och den varar en timme.

Efter lunch är det resten kvar. Natta hästarna som varit ute i hagen, städa och sopa, putsa all utrustning som använts under dagen, tvätta lindor och benskydd, fylla på vattenhinkar och slutligen fodra hö, kraftfoder samt betfor till alla hästarna. När stallet är sopat är vi färdiga för dagen, och det är allt mellan 17-19..

Framöver kommer det bli lite lugnare då de flesta hästarna ska ha sin vintervila plus att Peder är i Olympia och tävlar med tre hästar :)

Så min dag igår såg alltså ut såhär:

Klockan sju åkte vi upp till stallet. Jag började med att släppa ut hingstarna i skritten och sedan satta jag igång att fodra. En vända med hövagnen och sedan en med kraften. När detta var gjort satte ja igång att mocka åt mina ansvarshästar plus Amber. Eftersom jag sysslat med annat medans de andra mockade så hade de redan mockat åt två av mina hästar, så jag hade alltså bara tre kvar :) När mockningen var klar var det bara att hämta in hingstarna och släppa ut sex nya i skritten. Kvart i nio var det dags för frukost!

Efter frukost satte jag och Emma fart ner till ridhuset och byggde bana. När den var klar hade jag tre hästar att rida för dagen. Började med Centoo som skulle trava i våran grymma backe *2 och sedan galopparbetas på banan. In i stallet och natta honom då han var klar för dagen. I groomen stod redan min nästa häst, Agge, uppsadlad :) Det var alltså Agge jag red på träningen igår för Peder. Markarbete med mycket serpentiner, flytta, forma, övergångar, byten samt lite travbommar och galopp över små bockar som avslutning. Träningen gick strålande och det känns verkligen att det är träna man är här för att göra. Känner en otrolig utveckling på bara två veckor! :) Inte nog med att man tränar två dagar i veckan, vi sitter ju även och trimmar tillsammans i ridhuset så man får ju tips heela tiden. Guld värt! Och för er som undrar så är alltså tanken att jag ska ha Amber när vi rider lektion, men hon har varit lite hostig och snuvig så hon får ta det lugnt och gå i hage och skrittmaskinen ett tag. Tanken var ju att hon skulle vila en period, så den blev lagom nu :) Är dock inte ledsen över de då det är superfina hästar vi får rida. Lär mig minst lika mycket på dom då det är mycket jag som ryttare behöver finslipa på :)

När träningen var över och Agge var nattad hade jag en häst kvar, Sture. Sadla och ner till ridhuset och trimma. Efter 45 min gick jag upp till stallet igen. Nattade honom och plockade lite i stallet. Sopa och samla ihop benskydd, vika ihop täcken mm. Vid två drog vi iväg på lunch. Igår tillbringades den på Grillen i Vitaby ;)

Efter lunch var det resterande kvar. Eftersom det var ritkigt budväder igår så var det inga hästar som kom ut. Så de hästar som skulle gått i hage fick en extra timme i skritten. Passade även på att låta Amber få sin timme :) Storstädade toaletten, putsade, sopade sadelkammaren och stallet. 18.30 var vi klara för dagen! :)

Ner till huset och duscha, sedan sällskapade vi Anna under kvällen. Hon hade gjort pizza och hallonpajj! Åkte ner till huset närmare tolv. Rätt skönt att veta att man är ledig dagen efter då :) Trodde jag. Nere i huset låg det en lapp från Lisen att det kommer elektriker och grejar 7.30. Awesome! Så jag var alltså uppe redan klockan sju i vanlig ordning och här grejar dom för fullt. Har lite ärenden ja behöver göra, så nu borde ju allt ha öppnat så ja kan ge mig iväg :) Lanthandeln här i Vitaby är mysig, men utbudet är ju rätt begränsat ;)

Senare idag blir det mer uppdatering samt massa bilder. Kanske även en beskrivning på hästarna som står här :)

Postat i Allmänt | Comment (4) kommentarer Trackbacks ()

Share |

4 personer har kommenterat Gör ett nytt försök.

  1. Agge
    15:04:41 den 2011-12-14
    Den där Agge hästen måste ju vara en pärla;)
  1. Elisabeth
    17:47:56 den 2011-12-14
    Vilket späckat schema! Men förstår att du trivs och får med dig mycket matnyttigt :) Detta är något man själv velat göra.
  1. Emma
    20:23:27 den 2011-12-14
    VAd menar du med hästarna går i skitten ? :)
  1. Emelie
    21:26:24 den 2011-12-14
    Agge är en pärla, superfin! ;)



    Jag trivs toppen. Kan ju inte göra annat när man får vara i stallet hela dagarna :)



    Skritten är skrittmaskinen :)

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar: